سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات مهم گزارش مدیریتی سئو که مدیران باید بدانند

در این‌جا قصد داریم با بررسی گزارش مدیریتی سئو از نگاه یک کارفرما، به این نکته مهم دست پیدا کنیم که با رعایت چه نکاتی می‌توان بهترین نتایج ممکن را در اختیار داشت.

گزارش مدیریتی سئو از دید آژانس دیجیتال مارکتینگ

بررسی اطلاعات، ورودی‌ها و خروجی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایر پلتفرم‌ها بسیار راحت است. کافی است یک پست در یکی از شبکه‌های اجتماعی بگذارید و در کمتر از 24 ساعت انواع بازخوردها را نسبت به آن ببینید. تحلیل داده‌ها و گزارش‌گیری از تمام آن‌ها در این محیط بسیار راحت است و بدون نیاز به دانش و تخصص خاصی، می‌توان آن را انجام داد.

این موضوع در حوز? سئو کاملاً تفاوت دارد و درک گزارش مدیریتی سئو پیچیدگی‌های خاصی دارد. نکته مهم دربار? این حوزه این است که سئو به‌معنای کاشت در امروز و برداشت در ماه‌های آتی است. در واقع سرمایه‌گذاری در سئو یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است و به همین خاطر نمی‌توان صحت گزارش مدیریتی سئو را به‌سرعت و در زمان محدود تایید کرد. همین مسئله باعث می‌شود که تخلفات این حوزه نیز بسیار پیچیده و خاص باشند و تنها با داشتن یک قرارداد سئو دقیق، می‌توانید از صحت انجام کارها اطمینان حاصل نمایید.

انجام سئو در سایت چندین وجه مختلف دارد که در دو بخش اصلی On Page و Off Page تقسیم می‌شود. در بخش On Page فعالیت‌هایی هم‌چون یافتن کی‌وردها، تولید محتوای لازم (به شکل‌های متنی، صوتی، تصویری)، رفع اشکالات تکنیکال، سرمایه‌گذاری روی محتوا و… وجود دارد. در بخش آف سایت نیز فعالیت‌هایی هم‌چون رپورتاژ آگهی، ساخت لینک‌های مختلف و برقراری ارتباط‌های صحیح انجام خواهد شد.

پس از اجرای کامل و درست تمام این بخش‌ها، به حداقل 3 ماه و یا حتی بیشتر (تا یک سال پس از آن) زمان نیاز داریم که نتایج این فعالیت‌ها مشخص شود. با این وجود، شما به‌عنوان مدیر سایت یا کسب‌وکار، چگونه می‌توانید از انجام صحیح این کارها اطمینان حاصل کرده و گزارش مدیریتی سئو را چگونه به‌دست خواهید آورد؟

در واقع ما دو نوع گزارش در بخش سئو داریم که باید به مدیران ارائه شوند. این دو بخش را Active Report و Passive Report می‌نامند. در Active Report باید 3 مورد مهم بررسی شوند:
• چه عبارت‌های کلیدی انتخاب خواهند شد و می‌خواهیم با چه جست‌وجویی در صفحات مرورگر ظاهر شویم؟
• با آنالیز رقبای خود باید بدانیم در کلمات کلیدی انتخاب شده چه رقبایی برای ما وجود دارند و میزان فعالیت هرکدام چقدر بوده و چه رتبه‌ایی دارند؟
• نحو? انجام کارها و اجرای فرآیندها چگونه است؟

Passive Report نیز در واقع 2 بخش اصلیActive Report را در بر می‌گیرد. دو بخش گزارش کلمات کلیدی و ارائ? گزارش ماهانه که در چه جایگاهی قرار داریم، بخش اصلی Passive Report است.

این کار را با استفاده از ابزارهای مختلف (ایرانی یا خارجی) می‌توان انجام داد و یک کار دستی نیست. مثلاً با بررسی کلمه کلیدی انتخابی در ابزار انتخابی، گزارشی ارائه خواهد شد که به شما می‌گوید در حال حاضر چه رتبه‌ای دارید و میزان پیشرفت یا پسرفت شما با استفاده از این کلمه کلیدی به‌صورت روزانه، هفته‌ای و یا ماهانه چقدر است.

در همین محیط می‌توانید رقبای خود را نیز تحلیل کنید. در واقع بخش دوم Passive Report، بررسی میزان پیشرفت و تغییرات رقبا در بازار است. این دو مورد در کنار هم، Passive Report را تشکیل می‌دهند.

اگر نتایج گزارش مدیریتی سئو خوب باشد، به‌معنای اجرای صحیح سئو است و در غیر این صورت متوجه می‌شویم که فرآیند سئو به‌درستی اجرا نشده است. در واقع با مقایسه Passive Report و Active Report و سنجه‌هایی مثل جایگاه، می‌توانیم به صحت انجام کارها پی ببریم البته در این زمینه نمی‌توان زمان و بازه خاصی را مشخص کرد، زیرا ممکن است در حوز? کشاورزی با یک واحد فعالیت خاص نتیجه لازم را کسب کنید، اما در حوز? گردشگری با 10 واحد فعالیت (وقت، انرژی ومنابع) نه تنها نتایج مورد نظر را کسب نکنید بلکه حتی به آن نزدیک هم نشده باشید. پس باید بدانیم که میزان موفقیت و پیشرفت شما تنها به حوز? کاری و حتی کلمات کلیدی مورد نظرتان بستگی دارد و تمام این موارد در گزارش مدیریتی سئو قابل بررسی خواهد بود.

برای داشتن یک گزارش مدیریتی کامل و بررسی میزان پیشرفت، ارقام و اعداد گزارش‌ها در بازه‌های یک ماه، 3 ماه، 6 ماه و یک سال را بررسی کنید و با توجه به آن‌ها می‌توانید به درک درستی از میزان پیشرفت خود برسید. البته مواردی نیز وجود دارند که حتی این اعداد نمی‌توانند به شما میزان پیشرفت واقعی را نشان دهند.

برای مثال اگر متخصص سئو به شما قول تعداد بازدید یا قول رتبه خاصی داده یا سنجه‌های نامناسبی در قرارداد سئو برای او تعریف شده باشد؛ با استفاده از کلمات کلیدی نادرست و یا غیرقابل تغییر و یا استفاده از روش‌های نادرستی مثل Black Hat سایت شما نتایج و اعداد خوبی را به شما ارائه خواهد داد. در این حالت تنها برای مدت کوتاهی به جایگاه خوبی دست پیدا می‌کنید ولی این جایگاه موقت بوده و موفقیت شما را تحت هیچ عنوانی تضمین نمی‌کند.

بنابراین مهم‌ترین کاری که باید به‌عنوان مدیر کسب‌وکار انجام دهید این است که بتوانید سنجه‌های درستی برای سئو تعریف کرده و مطمئن شوید که این پروسه به‌درستی انجام شده و در این بخش از ترفندها و روش‌های میان‌بر نادرست استفاده نمی‌شود.

جمع‌بندی نهایی گزارش مدیریتی سئو

یکی از بهترین و منطقی‌ترین راه‌ها برای بررسی پیشرفت خود و کسب‌وکارتان، استفاده از انواع گزارش مدیریتی سئو است. نکته مهم این است که این گزارش دارای وجوه مختلفی است که تنها با داشتن تسلط کامل و کافی در این حوزه می‌توانید از صحت انجام آن اطمینان داشته باشید. بخش مهم این موضوع به نوشتن یک قراداد سئو درست ارتباط دارد و تنها با داشتن یک قرارداد دقیق می‌توانید به گزارش‌های دریافتی اعتماد کنید. توصیه می‌کنیم که اگر به‌عنوان کارفرما از صحت انجام سئو و البته صحت و درستی گزارش مدیریتی سئو ارائه شده، اطلاعی ندارید؛ از خدمات مراجع معتبر نظارتی هم‌چون آژانس نظارتی منظم استفاده کنید. برای آشنایی با خدمات آژانس منظم کلیک کنید.